Gronding en meditatie

Gronding en meditatie

Door dagelijks of zelfs vaker op een dag je gronding te versterken in een meditatie is een krachtige manier om in contact te blijven met je lichaam.

Wat is gronden? Gronden is visualiseren dat je energetisch verbonden bent met de aarde. Dit kan door je voor te stellen dat je vanuit je voetzolen en je stuitje energiebanen of een koord hebt lopen naar de kern van de aarde. Door je dit voor te stellen voel je dat je grond onder je voeten hebt, dat de aarde je draagt, en dat er een stevige energie voelbaar is waar je gebruik van kan maken in je (soms turbulente) dagelijks leven.

Het is heel behulpzaam om de dag te beginnen met een grondingsmeditatie. Maar ook tijdens situaties die juist kunnen zorgen voor stress, een hogere ademhaling of ‘in je hoofd schieten’, is het heel fijn om een moment contact te maken met je voetzolen en je stuitje en je gronding te versterken van hieruit. Waardoor je je minder snel uit je basis laat brengen en dichterbij jezelf kan blijven.

Wat kan nog meer helpen om te gronden?

Een wandeling in de natuur (of in de tuin als je die hebt), blote voeten in het gras of in het zand, een zoutbad (kan ook alleen voor je voeten), massage van je voeten en je benen (dit kan je ook zelf doen).

Op je yogamat 5 minuten of langer in de yogahouding Savasana liggen (het wordt ook wel de lijkhouding genoemd; dit is met je rug en je benen plat op de grond en je benen iets uit elkaar, je voeten vallen naar buiten, je armen ook iets van je lichaam af en je handpalmen naar het plafond). Heel rustgevend en aardend. Je kan zelf kijken hoe lang fijn is voor je. 

Wortel/zoete aardappelsoep maken 🙂 Alleen al iets praktisch doen (zoals koken of de afwas doen) kan ook helpen om te gronden, en als je dan als resultaat een heerlijk aardende soep hebt, ben je helemaal fijn gegrond. 

Klank maken kan ook grondend werken. Met name als het niet mooi hoeft te klinken en je vooral je borststem / de laagte qua tonen opzoekt en de eenvoud, door bijvoorbeeld alleen maar de klank Aah of Ooh te laten klinken op een lage toon zo lang mogelijk in je eigen tempo. Je kan even een klokje zetten voor jezelf, voor een aantal minuten.