Meditatie

Ik adem in en kom tot rust
Ik adem uit en glimlach
Thuisgekomen in het hier en nu
wordt dit moment een wonder
Thich Nat Thanh


Meditatie

Elke dag een moment van – bewust zijn – kan je veel rust geven in je leven.
Het kan je helpen meer aanwezig te zijn in je lichaam. Vaak als we in de stress schieten hebben we de neiging hoger te gaan adem halen en juist minder in ons lichaam aanwezig te zijn. We zijn dan voornamelijk aanwezig in ons hoofd, waar vanuit we met name bezig zijn met wat we moeten en wat we goed of verkeerd doen. Waardoor we vergeten wie we werkelijk zijn namelijk; een liefdevol vreugdevol creatief wezen 🙂
Met relatief korte oefeningen kun je weer meer zakken in je lijf, contact maken met je ademhaling, voelen dat het ok is om gewoon te zijn. Vanuit deze rustige basis kan er weer inspiratie en creativiteit ontstaan en kan je makkelijker luisteren naar de richting die je hart aangeeft en daarbij de keuzes maken die werkelijk bij jou en je essentie passen. Natuurlijk kunnen zich tijdens een meditatie ook andere gevoelens als verdriet, angst of boosheid aandienen. In het mediteren kun je oefenen met aanwezig zijn in alles wat zich aandient, ook de emoties of gedachten die je liever niet zou willen hebben of waarvoor je een oplossing wilt vinden.

Regelmatig post ik nieuwe online meditaties waarbij je kan uitproberen hoe het is om te oefenen met bewust zijn.
De ene keer zul je ervaren dat je tijdens de meditatie nog steeds druk bent je boodschappenlijstje te maken of te bedenken wat je die dag allemaal moet doen. De andere keer lukt het meer om te zakken in de oefening en die stille ruimte in jou te vinden. De ene ervaring is niet beter dan de andere. Probeer het uit. En wees mild voor jezelf in het oefenen! Veel plezier en.. onthoud: Je kan niets verkeerd doen 🙂

Uiteraard ben je ook welkom om in een individuele sessie te ervaren hoe het is om samen een in dat moment voor jou passende meditatie te doen.